Ben je aan het helen… of stel je het leven uit?
Waarom zoveel alleengeboren tweelingen blijven zoeken
Ik zie het vaak gebeuren. Mensen die al jarenlang bezig zijn met zichzelf. Die therapieën hebben gevolgd, boeken hebben gelezen, retraites hebben gedaan en steeds opnieuw proberen te begrijpen waarom ze voelen wat ze voelen. En begrijp me niet verkeerd: bewustwording is belangrijk. Begrijpen waar bepaalde patronen vandaan komen kan enorm helpend en helend zijn. Maar er komt een moment waarop je jezelf iets eerlijk mag afvragen:
Ben ik nog aan het helen… of ben ik eigenlijk het leven aan het uitstellen?
Veel alleengeboren tweelingen blijven jarenlang bezig met heling, zonder werkelijk het gevoel te hebben dat ze leven. Alsof ze blijven cirkelen rondom hetzelfde punt. Alsof ze het begrijpen in hun hoofd, maar hun systeem ergens anders blijft hangen.
Wanneer heling een veilige plek wordt
Dit is misschien confronterend om te lezen, maar ik denk dat het belangrijk is om het eerlijk te benoemen. Soms wordt heling een veilige plek. Zolang je bezig blijft met verwerken, analyseren en zoeken, hoef je nog niet volledig zichtbaar te worden in het leven zelf. Dan hoef je nog niet helemaal te kiezen of volledig te ontvangen. Nog niet echt te gaan staan voor wat jij wilt. Dan ben je nog “onderweg”.
Voor veel alleengeboren tweelingen voelt dat veiliger dan werkelijk leven. Want leven betekent ruimte innemen. Jezelf laten zien en gelukkig durven zijn. Genieten van alles en mogen ontvangen. En juist dát raakt vaak aan diepe lagen van schuldgevoel, loyaliteit en bestaansrecht. Herkenbaar?
Dus blijven we liever nog even bezig met ons proces.
Nog een sessie.
Een nieuw inzicht.
Nog een verklaring.
Maar op een gegeven moment brengt nóg dieper graven je niet verder. Sterker nog: soms houdt het je juist weg van het leven dat op je wacht.
Waarom leven zo spannend is voor alleengeboren tweelingen
Voor veel alleengeboren tweelingen voelt leven niet vanzelfsprekend veilig. Er zit vaak een diep gevoel onder van: mag ik hier eigenlijk wel volledig zijn? Want als jij degene bent die geboren werd… en de ander niet… dan kan daar onbewust een enorme loyaliteit onder zitten.
Een gevoel van:
ik mag niet teveel ruimte innemen, niet teveel ontvangen. Maar ook, ik mag niet gelukkiger zijn (dan de ander) en al helemaal niet volledig leven.
Dit gebeurt veelal niet bewust maar is wel voelbaar in hoe iemand leeft. En daardoor blijven veel mensen hangen in overleven. Altijd bezig zijn met zichzelf. Altijd zoeken naar rust. Altijd wachten op het moment waarop ze eindelijk “klaar” zijn om te gaan leven. Maar misschien komt dat moment helemaal niet vanzelf. Misschien ontstaat leven juist op het moment dat je jezelf toestemming geeft om er te zijn… precies zoals je nu bent. Onvolmaakt maar daardoor eigenlijk perfect.
Het verschil tussen overleven en leven
Overleven en leven lijken soms op elkaar, maar voelen totaal anders. Bij overleven blijf je voortdurend bezig.
Met jezelf en je processen. Maar ook met je verleden en begrijpen waarom iets nog niet stroomt.
Er is weinig echte rust en vaak juist veel onrust van binnen, alsof je systeem altijd “aan” staat.
Leven voelt anders.
Leven betekent niet dat alles perfect is. Of dat je nooit meer geraakt wordt. Het betekent dat je aanwezig bent in je eigen leven. Dat je keuzes durft te maken. Dat je kunt genieten zonder schuldgevoel en dat je jezelf niet langer voortdurend hoeft te repareren.
En misschien wel de belangrijkste zin van dit hele blog: Je hoeft niet eerst volledig geheeld te zijn om te mogen leven.
Lees die nog maar eens opnieuw. Want veel mensen wachten. Tot ze “ver genoeg” zijn. Tot ze alles verwerkt hebben. Tot ze geen angst meer voelen. Tot alles is opgelost. Maar het leven wacht niet tot jij jezelf eindelijk goed genoeg vindt.
Waarom inzicht alleen niet genoeg is
Veel alleengeboren tweelingen begrijpen inmiddels heel goed waar hun patronen vandaan komen. Ze weten waarom ze zich leeg voelen. Waarom relaties ingewikkeld zijn en waarom ze blijven zoeken of in ieder geval altijd zoekende waren. Maar begrijpen is iets anders dan belichamen. Je kunt iets weten met je hoofd… terwijl je lichaam zich nog steeds onveilig voelt. En juist daarom verandert er soms zo weinig, ondanks alle inzichten.
Echte verandering ontstaat niet alleen door begrijpen. Ze ontstaat wanneer je systeem langzaam gaat ervaren dat het veilig is om hier te zijn. Veilig om te ontspannen. Veilig om niet meer voortdurend te zoeken.
En precies daar ontstaat rust.
Van gemis naar rust naar leven
Dat is ook precies waarom mijn methode is ontstaan:
Van gemis…
naar rust…
naar leven.
Gemis is vaak waar het begint. Een gevoel van leegte, onrust en zoeken zonder precies te weten waarnaar. Veel mensen blijven daarin hangen. Omdat ze proberen het gemis op te lossen en alle antwoorden te vinden op iedere vraag die zich aandient. Eenmaal de antwoorden gevonden ervaren ze een zekere rust, maar die is vaak tijdelijk, omdat er vaak steeds weer nieuwe vragen opdoemen.
De echte beweging ontstaat pas wanneer er echt rust komt. Rust is de laag die veel mensen dénken te ervaren maar eigenlijk overslaan. Omdat echte rust spannend is. In rust valt namelijk alles weg waar je jezelf mee bezig hield. Maar wanneer je die rust langzaam toelaat, gebeurt er iets bijzonders.
Dan ontstaat ruimte. Ruimte om te voelen wie jij bent zonder het gemis centraal te zetten. Ruimte om jouw eigen energie te volgen. Ruimte om werkelijk aanwezig te zijn in je leven. De bedoeling is niet om in het gemis te blijven hangen, maar om weer te gaan leven vanuit jouw eigen energie.
Een eerlijke vraag aan jou
Misschien voel je tijdens het lezen al iets verschuiven. Een klein stemmetje dat zegt: “Ja… misschien blijf ik inderdaad ergens hangen.”
Blijf daar eens eerlijk bij. Ben jij nog aan het hele, jezelf aan het overladen met vragen… stel je ergens het leven uit? Waar wacht jij nog op voordat je jezelf toestemming geeft om te leven? En wat zou er veranderen als je niet nóg harder hoeft te werken aan jezelf… maar juist zachter mag worden en gaan landen in jezelf?
Een zachte uitnodiging
De retreat in juni en de twee zomerweken in juli gaan precies hierover. Niet nóg dieper graven. Niet nóg harder werken aan jezelf. Maar zakken uit je hoofd. Terug naar rust. Naar je lichaam. Terug naar jouw eigen energie.
Zodat leven niet langer iets is waar je naar verlangt… maar iets waar je werkelijk aan deelneemt.
Aranka Reeuwijk
